Monday, June 7, 2021

Get Instant e-PAN Card Completely Free




Here's how to apply for a PAN Card in Just 10 Minutes




Now, in order to get A New PAN Card, you need not fill up a 2-Page Detailed Application Form and wait for a few days for it to be delivered. 

The Income Tax Department has launched A New Facility for Taxpayers allowing anyone with an Aadhaar card to Get An Instant PAN Card online. 

Another Major Advantage of this instant PAN drive is that it is Completely Free.



Instant PAN Facility


The instant e-PAN card application form required you to just input your Aadhaar Number after which an OTP will be sent on your Linked Mobile Phone Number for completion of the e-KYC process. One the KYC is complete, a Permanent Account Number (PAN) is issued instantly in just 10 minutes in PDF format to the applicant.


Note that while the e-PAN Card is as good and valid as a physical copy, you can still get a Laminated PAN Card if you want by ordering a reprint for just Rs 50.



Here's how you can apply for instant PAN Card online:

Visit The Income Tax Department's e-filing portal and click on "Instant PAN through Aadhaar" section under "Quick Links" on the left side.

Click on "Get New PAN" on the new page.

Enter your Aadhaar Number for allotment of new PAN Card and the Captcha code to generate an OTP on your Aadhaar-linked Mobile Phone.

Validate the OTP and Aadhaar details. Note that you will have an option to validate your e-Mail id as well for PAN Card application.

The e-KYC data of that Aadhaar Number is exchanged with the Unique Identification Authority of India (UIDAI) after which you will be allotted an instant e-PAN.

Download your PAN in PDF Format by submitting the Aadhaar Number at "Check Status/ Download PAN". You will also get the PAN in PDF Format by your email, if your email-id is registered with Aadhaar Database.



Requirements for instant e-PAN


It is worth mentioning that the entire process is not supposed to take more than 10 minutes and it is free, easy and paperless. You are also not required to upload any document on the portal. The facility is available only to those who have never been allotted a PAN before.


In order to apply, your Mobile Phone Number must be linked to Aadhaar Number and complete date of birth in DD-MM-YYYY format should be available on the Aadhaar Card. 

This instant e-PAN card facility is not available to minors.

Sunday, June 6, 2021

IT Dept Asks Taxpayers To Re-Register DSC On The New Portal

 


Income Tax Dept. Asks Taxpayers To Re-Register DSC On The New Portal From June 7, 2021






In its latest communication via e-mail, The Department of Income Tax has asked Taxpayers to re-register their DSC or Digital Signature Certificate afresh on the New Portal due to be launched on June 7.




Income Tax Dept. Asks Taxpayers To Re-Register DSC On The New Portal From June 7, 2021  

For the purpose of making the e-filing Portal more Customer Friendly and reduce the turnaround time for the Different Tax Functionalities, The Department of Tax shall unveil An Advanced Version.


The communication by the Department said, “Please ensure that you re-register your current valid DSC on the new e-filing portal https://www.incometax.gov.in from June 7th onwards. The earlier DSC Registration on the Old Portal cannot be migrated due to Security and Technical Reasons.”


What is Digital Signature Certificate or DSC?

A DSC is An Electronic Edition of Physical Certificate that validates the Identity of an Individual. In Tax Matters, it is used for signing the documents electronically and for authenticating the electronic documents. 


Depending on the nature of transactions and its various uses, DSC is issued with a validity period of 1 year or 2 years. After the validity expires, DSC needs to be obtained through a fresh application. 

In a case if there are any changes in the personal information, while applying for a fresh DSC you need to make an application to get the same updated on the DSC.

Model Tenancy Act - मकान किराये पर लेने-देने के लिए नया कानून


 

Model Tenancy Act - मकान किराये पर लेने-देने के लिए नया कानून 


मकान मालिक और किरायेदार के किच-किच भरे रिश्तों के सुनहरे दिन आने की उम्मीद जगी है. अब मकान में कोई भी काम होना होगा, तो ये नहीं होगा कि हम कराएं-तुम कराओ. इसके लिए बाकायदा मसौदा तैयार हो गया है, उसी के हिसाब से चलना होगा.

प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी की अध्यक्षता में 2 जून यानी बुधवार को कैबिनेट की बैठक हुई. इसमें Model Tenancy Act यानी मॉडल किरायेदारी कानून को पास कर दिया गया. इसके जरिये मकान मालिक और किरायेदार के हितों की रक्षा और दोनों की ज़िम्मेदारियों को बांटने की कोशिश की गई है. इसमें एक बात जिसका ख़्याल मकान मालिक और किरायेदार दोनों को रखना है, वो ये कि रेंट अग्रीमेंट (Rent Agreement) ज़रूर बनवाना है. इसके अलावा एक वेरिफिकेशन फॉर्म (Verification Form) भी रेंट अथॉरिटी (Rent Authority) में जमा करना होगा.



रेंट अथॉरिटी क्या है?

नए कानून को केंद्र की तरफ से अब राज्यों के पास भेजा जाएगा. राज्य इस कानून को इसी शक्ल में स्वीकार कर सकते हैं या अपनी ज़रूरतों के हिसाब से इसमें कुछ बदलाव भी कर सकते हैं. चूंकि ये राज्य का विषय है. राज्य इसके तहत रेंट अथॉरिटी गठित करेंगे. रेंट अथॉरिटी किसी भी संपत्ति को किराये पर लेने और देने वाले के बीच कानून का पालन सुनिश्चित करेगी. प्रॉपर्टी को किराये पर उठाने से पहले रेंट अथॉरिटी को बताना होगा. किराये से लेकर रेंट अग्रीमेंट तक की सारी जानकारी देनी होगी. कोई विवाद होने पर किरायेदार और मकान मालिक इसी के पास जाएंगे. राज्य सरकारों को रेंट कोर्ट और रेंट ट्रिब्यूनल भी बनाने होंगे, जहां इससे जुड़े गंभीर विवादों का निपटारा होगा.


रेंट कोर्ट या रेंट ट्रिब्यूनल के पास जो भी मामला जाएगा, उसका 60 दिन में समाधान करना होगा. रेंट अग्रीमेंट या किरायेदारी से जुड़ी बाकी सेवाओं के लिए एक डिजिटल प्लेटफॉर्म भी तैयार किया जाएगा, जो स्थानीय भाषाओं में भी उपलब्ध होगा. ये कानून अभी तक हो चुके रेंट एग्रीमेंट्स पर लागू नहीं होगा. इस कानून के लागू होने की तारीख के बाद जो रेंट एग्रीमेंट होंगे, सिर्फ उन्हीं को इसकी शर्तों के हिसाब से चलना होगा. ये कानून के नियम शहरी क्षेत्रों के साथ-साथ ग्रामीण इलाकों में भी लागू होंगे.



मकान मालिकों के लिए क्या है?

इस कानून के लागू होने के बाद किसी प्रॉपर्टी को किराये पर देने या लेने से पहले लिखित में एग्रीमेंट करना होगा.

# रेंट अग्रीमेंट पूरा होने के बाद भी अगर किरायेदार मकान खाली नहीं करता, तो मकान मालिक 2 से 4 गुना ज्यादा किराया मांग सकेंगे.

# मकान मालिक अगर संपत्ति में कुछ रेनोवेशन का काम कराता है, तो किरायेदार की सहमति से किराया बढ़ा सकेगा.

# जब किरायेदार को मकान खाली करना हो, और अगर मकान मालिक को लगे कि उसने प्रॉपर्टी में कुछ नुकसान किया है तो वह सिक्योरिटी मनी में से पैसे काट सकता है. कोई विवाद होने पर रेंट अथॉरिटी निपटारा करेगी.



किरायेदारों के लिए क्या है?

# मकान मालिक 2 महीने से ज़्यादा का एडवांस किराया नहीं ले सकेगा.

# रेंट अग्रीमेंट में तय समय पूरा होने से पहले मकान खाली करने का दबाव नहीं बनाया जा सकेगा.

# मकान मालिक को घर का मुआयना करने या कोई रिपेयर वर्क कराने से 24 घंटे पहले सूचना देनी होगी.

# तय समय के पहले किराये में किसी तरह का बदलाव करने के लिए 3 महीने पहले नोटिस देना होगा.

# मकान मालिक किसी भी स्थिति में किरायेदार की बिजली, पानी जैसी ज़रूरी सुविधाएं बंद नहीं कर सकेंगे.

अगर कोई किराएदार प्रॉपर्टी को किसी तीसरे को किराए पर देना चाहेगा तो मकान मालिक की सहमति से ही ऐसा कर पाएगा.




इसकी ज़रूरत क्यों पड़ी?

आप कह सकते हैं कि इनमें से अधिकतर बातें तो अभी भी फॉलो की जा रही थीं, फिर सरकार को अलग से Model Tenacy Act लाने की क्या ज़रूरत आन पड़ी?

2011 की जनगणना के मुताबिक, देश के शहरी इलाकों में करीब 1.1 करोड़ मकान खाली पड़े हैं. फिलहाल किरायेदार और मकान मालिकों के बीच नियमों की स्पष्टता कम और जटिलता ज़्यादा है. इस वजह से कई लोग तो मकान किराये पर देने से ही हिचकते हैं. उन्हें ये भी डर रहता है कि कहीं किरायेदार मकान पर कब्जा न कर लें. किरायेदार भी तमाम सोच-विचार के बाद ही मकान लेता है. सरकार का मानना है कि इन कानूनों से देश में मकानों को किराये पर उठाने में मदद मिलेगी. और अगर मकान को किराये पर लेने का सिस्टम आसान बनाया जा सका तो मोदी सरकार की 2022 तक सबको घर योजना को बूस्ट मिल सकता है.

Saturday, June 5, 2021

1 अगस्त से अब वीकेंड पर भी आ जाएगी सैलरी

 

अब Weekend पर भी आ जाएगी Salary 



NACH की सुविधाएं पूरे हफ्ते मिलेंगी



1 अगस्त से लागू








:Salary on Weekends: 

अब आपको अपनी सैलरी के लिए शनिवार और रविवार यानी वीकेंड के गुजरने का इंतजार नहीं करना होगा, RBI ने National Automated Clearing House (NACH) के नियमों में बदलाव कर दिया है. NACH की सुविधाएं 1 अगस्त, 2021 से हफ्ते में सातों दिन मिलेगी. अभी सिर्फ इसकी सुविधाएं तभी मिलती हैं जब बैंक खुले होते हैं, आमतौर पर सोमवार से शुक्रवार के बीच ही NACH की सुविधाएं मिलती है. 


NACH की सुविधाएं अब पूरे हफ्ते

कई बार ऐसा होता है कि महीने की पहली तारीख वीकेंड पर पड़ जाती है, जिसकी वजह से सैलरीड क्लास को अपनी सैलरी अकाउंट में क्रेडिट होने के लिए सोमवार तक का इंतजार करना पड़ता है. RBI गवर्नर शक्तिकांता दास (RBI Governor Shaktikanta Das) ने क्रेडिट पॉलिसी रीव्यू के दौरान ऐलान किया कि ग्राहकों की सुविधाओं को और बढ़ाने के लिए और  24×7 मौजूद रियल टाइम ग्रॉस सेटलमेंट (RTGS) का लाभ उठाने के लिए, NACH जो अभी बैंकों में कार्य दिवसों में उपलब्ध है, इसे हफ्ते के सभी दिनों लागू करने का प्रस्ताव दिया गया है, जो 1 अगस्त, 2021 से प्रभावी होगा. 



सैलरी, पेंशन, EMI पेमेंट अब वीकेंड पर भी

NACH एक बल्क पेमेंट सिस्टम है जिसे नेशनल पेमेंट्स कॉर्पोरेश ऑफ इंडिया (NPCI) संचालित करता है. जो कई तरह के क्रेडिट ट्रांसफर जैसे डिविडेंड, इंटरेस्ट, सैलरी और पेंशन की सुविधा देता है. इसके अलावा इलेक्ट्रिसिटी बिल का पेमेंट, गैस, टेलीफोन, पानी, लोन की EMI, म्यूचुअल फंड निवेश और इंश्योरेंस प्रीमियम के भुगतान की भी सुविधा देता है. मतलब अब आपको इन सारी सुविधाओं को हासिल करने के लिए सोमवार से शुक्रवार यानी Week Days का इंतजार नहीं करना पड़ेगा, ये काम Weekends में भी हो जाएंगे. 


RBI ने कहा कि NACH लाभार्थियों के लिए डायरेक्ट बेनेफिट ट्रांसफर (DBT) के एक लोकप्रिय और प्रमुख डिजिटल मोड के रूप में उभरा है, जो मौजूदा वक्त में COVID-19 के दौरान समय पर और पारदर्शी तरीके से सरकारी सब्सिडी के हस्तांतरण में मदद करता है. वर्तमान में, NACH की सेवाएं केवल उन्हीं दिनों मिलती हैं जब बैंक काम कर रहे होते हैं, लेकिन 1 अगस्त से यह सुविधा सप्ताह के सभी दिनों में उपलब्ध होगी.

Thursday, June 3, 2021

File Income Tax Returns Through Mobile Phone

 ITR Filing

File Income Tax Returns Through Mobile Phone







Income Tax Department has also said that there will be A Brand New Mobile Application. Once the New Website goes Live Next Week, it will be User-Friendly and Mobile-Friendly Portal, Income Tax Department has said.

Income Tax Returns (ITR) filing can be done via Mobile Phone as Income Tax Department is introducing its New Portal www.incometax.gov.in which will go live on June 7. It will replace the existing portal for filing ITR www.incometaxindiaefiling.gov.in. Meanwhile, e-ITR filing services will remain unavailable till June 6


Once the New Website goes live next week, it will be user-friendly and mobile-friendly portal, Income Tax Department has said. Income Tax Department has also said that there will be a brand new mobile application.


Income Tax Department proudly announces the launch of New Portal -
www.incometax.gov.in in the service of our esteemed taxpayers. The New Portal will simplify all services, making it highly user-friendly for all users. The New Portal will replace the current portal www.incometaxindiaefiling.gov.in,” Income Tax India stated. 


If you have any query in this regard, you can contact Income Tax Department contact numbers –
1800 103 0025, 1800 419 0025.

Wednesday, June 2, 2021

Bank Rules Changed - BoB And Canara Bank

 Bank Rules Changed

Bank of Baroda has made “Positive Pay Confirmation” Mandatory for the Customers making Cheque Transaction of more than Rs 2 lakh.

Canara Change is Pertaining to IFSC Code




Bank Rules have been changed. Bank Customers must take note of the New Rules being implemented from June 1. 

While all bank customers need not to worry, Canara Bank and Bank of Baroda account holders must know the changes. Canara Bank’s change is pertaining to IFSC code and Bank of Baroda has made Positive pay confirmation mandatory to check Fraud Cheque Payments


Canara Bank has stated that “Existing IFSC of erstwhile Syndicate Bank” has been discontinued from July 1, 2021. The Canara Bank Authority has asked it customers to update their Bank Branch’s IFSC Code by 30 June. New IFSC will start from CNRB, Canara Bank has stated.

“We request you to inform the remitters (senders) to use only your New IFSC Code starting with “CNRB” while sending NEFT/RTGS/IMPS, from now itself,” Canara Bank Authority said.

Canara Bank customers can check new IFSC Code by visiting https://www.canarabank.com/IFSC.html.


Canara Bank Customers need to enter their Old IFSC to get the corresponding New IFSC.

You need to “Click here to get new IFSC” get the new code.


Bank of Baroda has made “Positive Pay Confirmation” mandatory for the customers making Cheque Transaction of more than Rs 2 lakh. 


From June 1, customers need to inform Bank of Baroda about “Positive Pay Confirmation”. However, Bank of Baroda customers can inform their branches about High Value Check Transaction in advance. Bank of Baroda said the details are Transaction Code, Account Number, Cheque Date, Cheque Number, Transaction Amount and Payee Name.

Tuesday, June 1, 2021

EPFO Members Can Withdraw Money Citing COVID-19

 : PF Rule Change : 

EPFO Members Can Withdraw Money Citing COVID-19










In a bid to help citizens amid the IInd Wave of novel coronavirus pandemic, the Employee Provident Fund Organization (EPFO) has allowed members to withdraw money from The Retirement Fund as a non-refundable advance. 


In March, 2020, the Central Government introduced a special provision under Pradhan Mantri Garib Kalyan Yojana (PMGKY) which would allow the EPF members to withdraw Basic Pay and Dearness Allowance (DA) of 3 Months or 75%  of their Provident Fund Money, whichever is lower as advance. Those who have already availed this service, can also apply for a 2nd advance, the Ministry said.


EPFO allows subscribers to withdraw non-refundable advance in certain cases like illness, buying a house etc. Now, individuals can withdraw money from their PF account, citing COVID-19 pandemic as a reason.


The EPFO will also settle COVID-19 claims within 3 days, the Ministry of Labour and Employment said . “Considering urgent need of members for financial support in these trying times, it has been decided to accord top priority to COVID-19 claims. EPFO is committed to settle these claims within 3 days of their receipt,” the statement mentioned.